U bent hier: Mediteren

Mediteren volgens Zen

Leren mediteren helpt je om een gezonde geest te krijgen in een gezond lichaam. Het mediteren volgens zen kun je het beste leren in groepen. Dat helpt je om het mediteren thuis vol te houden. Door dagelijks te mediteren train je je geest en conditioneer je je lichaam. Geest en lichaam zijn niet gescheiden en hebben veel invloed op elkaar. Je traint je concentratievermogen door met je geest aandachtig aanwezig te zijn in je lichaam. 

Bij zenmeditatie zijn twee aspecten belangrijk. Je lichaamshouding en je mentale houding; je opmerkzaamheid. Mediteren volgens zen heet zazen. Dat betekent 'zitten in aandacht'.

 

Effecten van mediteren

                                                                                                                                                                                       foto: sesshin Havelte september 2015

  • beter slapen
  • helder denken
  • duidelijk zijn
  • ontwikkeling van creatieviteit en intuïtie
  • effectief handelen
  • compassie
  • gezond stress hanterend vermogen
  • bevrijding uit emotionele- en gedachtenpatronen die je beperken en blokkeren
  • zijn wie je werkelijk bent

 

Lichaamshouding tijdens mediteren

 

Bij het zitten in de zazen-houding is het belangrijk om je ruggengraat recht te houden. Je oren en schouders liggen in één lijn. Je schouders zijn daarbij ontspannen. Je rekt de achterkant van je hoofd uit naar het plafond. Je kin is ingetrokken. Als je je kin optilt zit er geen kracht in je houding; dan ga je zitten dromen. In het begin is het wel wat moeilijk om in deze houding op gewone wijze te ademen. Door oefening zul je eraan wennen en ga je gewoon en diep ademen. Ook je handen zijn in een bepaalde houding (mudra). 

 

Mentale houding tijdens mediteren

 

Tijdens het mediteren, zazen, volg je met je geest de ademhaling. Dat doe je door aandachtig in je lichaam de ademhaling te volgen. In en uit. Een hulpmiddel is om (in gedachten) je uitademingen te tellen. Elke uitademing is een tel. Je telt van één tot tien. Dan begin je weer bij één. Je zult merken dat je aandacht zo nu en dan wordt afgeleid van de ademhaling. Doordat je in gedachten bent, bij een gebeurtenis uit het verleden of naar de toekomst, of naar geluiden buiten je. Dat is normaal. Steeds als je opmerkt dat je afgeleid bent, breng je je aandacht met milde vriendelijkheid weer naar je ademhaling. Je begint dan weer met tellen bij één. Je geest en je aandacht train je als je opmerkt dat je bent afgeleid en je ervoor kiest om je aandacht weer naar de ademhaling te brengen. Je knipt dan als het ware de ketting van gedachten door. Doordat je dit herhaalt en steeds meer aandachtig aanwezig leert zijn in je lichaam, wordt de geest geleidelijk rustiger en ga je helderder waarnemen. Daardoor ga je helderder denken en waarnemen wat er in het nu gebeurt in plaats van 'gegijzeld' te worden door zorgen, gedachten of emoties.

Het belangrijk om mediteren te leren bij een professionele leraar zodat je de basishouding goed aanleert.